STANOWISKO MPiPS
Z 15 WRZEŚNIA 2014 R.
W SPRAWIE POSIŁKÓW PROFILAKTYCZNYCH W PODRÓŻY
SŁUŻBOWEJ
W
świetle rozporządzenia ministra pracy i polityki
społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących
pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery
budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r., poz. 167) dieta
przysługująca w czasie podróży służbowej jest przeznaczona na pokrycie
zwiększonych kosztów wyżywienia, a należność z tego tytułu, ulega stosownemu
zmniejszeniu bądź nie występuje, jeśli pracownik miał zapewnione bezpłatne
wyżywienie podczas delegacji.
Dieta
przysługująca pracownikowi z tytułu podróży służbowej na warunkach określonych
tym rozporządzeniem stanowi zwrot zwiększonych kosztów wynikających ze
świadczenia pracy poza miejscowością, w której
znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy.
Przepisy rozporządzenia nie nakładają na pracodawcę obowiązku zapewnienia
wyżywienia pracownikowi przebywającemu w podróży służbowej.
Odrębnym
świadczeniem pracowniczym związanym z wykonywaną pracą w warunkach szczególnie
uciążliwych jest uprawnienie do nieodpłatnych posiłków profilaktycznych, które
pracodawca musi zapewnić na warunkach określonych przepisami rozporządzenia
Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie
profilaktycznych posiłków i napojów (Dz. U. Nr 60,
poz. 279). W świetle jego § 1 pkt 1 posiłki wydawane
ze względów profilaktycznych mają formę jednego dania gorącego. Posiłki powinny
spełniać wymagania określone w § 2 rozporządzenia, a ich zadaniem jest
uzupełnienie wydatku energetycznego osób wykonujących prace związane z
wysiłkiem fizycznym oraz w wysokiej lub niskiej temperaturze. Posiłki wydane są
pracownikom w dniach wykonywania prac uzasadniających ich wydawanie (§ 3 i 6
ust. 1 rozporządzenia).
Z
uwagi na charakter i formę posiłków profilaktycznych, o których mowa w tych
przepisach, nie należałoby ich traktować – zdaniem Departamentu Prawa Pracy MPiPS – jako bezpłatnego posiłku (np. obiadu) w kontekście
§ 7 ust. 4 i § 14 ust. 2 rozporządzenia ministra pracy
i polityki społecznej.
Jednocześnie
Departament Prawa Pracy MPiPS informuje, że do
właściwości Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej nie należy zajmowanie
stanowiska dotyczącego przykładowych lub konkretnych stanów faktycznych. Opinie
prawne Departamentu nie są wiążące dla stron stosunku pracy,
sądów pracy oraz Państwowej Inspekcji Pracy.
(Rzeczpospolita,
Praca i świadczenia z 10 października 2014 r., str. D5)